45cb348c-ab99-ea11-8ee8-005056a75426 |
|
|
|
792433cd-36c4-ef11-a2ec-df143afd7eab |
|
|
|
3d614c66-b299-ea11-8ee8-005056a75426 |
|
|
|
a4881cfb-f091-eb11-a2e2-96b06d77c08b |
|
|
|
89a46d9a-ad52-ec11-a2e2-96b06d77c08b |
|
|
|
3b781f18-f12f-47de-a9e6-a4762cb9aa07 |
|
|
|
f933d9ff-e7c1-ef11-a2ec-df143afd7eab |
|
|
|
a733ab78-1004-eb11-98f2-005056a75426 |
|
09. Bezoek met gids Memoriaal
|
Bezoek het Memoriaal. Deze herdenkingsplaats katapulteert je terug naar het leven voor de oorlog en het leven in de Dossinkazerne.
|
|
|
bc8a5730-85a3-40ae-ad2f-4c31402866e4 |
|
10. Het verhaal van Simon
|
Een gids neemt leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar op pad en vertelt het verhaal van Holocaustoverlevende Simon Gronowski.
|
|
|
4d6eea71-8c98-4b1a-8ec9-9b513c71df26 |
|
|
|
194dd2d4-d7c1-ef11-a2ec-df143afd7eab |
|
12. Schoolbezoek Sport en sporters in KL Auschwitz
|
Tijdens deze interactieve rondleiding met gids krijgen leerlingen inzicht in de dubbele rol die sport had in Auschwitz, duik je in de verhalen van gedeporteerde sporters én reflecteer je over de rol van sport in extreme omstandigheden.
|
|
|
c639c647-24fd-408b-946b-05494e0aaf30 |
|
13. Schoolbezoek permanente expo met ipad
|
Met 'een leven beleven' brengt de schoolgroep (secundair onderwijs) een bezoek aan de permanente expo en het Memoriaal via opdrachten op een I-pad met hoofdtelefoon. Leerlingen die zelf een hoofdtelefoon of oortjes hebben (geen bluetooth!), mogen deze gebruiken tijdens het bezoek.
|
|
|
19687b07-7d2e-ec11-a2e2-96b06d77c08b |
|
|
|
7db1fb68-9714-4de2-899e-c493447a3fc9 |
|
|
|
de2c1900-65a3-ef11-a2ec-df143afd7eab |
|
|
|
31b26256-8152-f011-a003-ff7efc20774c |
|
|
|
b291bb57-d62c-f011-a003-ff7efc20774c |
|
|
|
dce9db57-0a8f-f011-a003-ff7efc20774c |
|
|
|
4912e219-fc92-f011-a003-ff7efc20774c |
|
Lezing door Andrea Pető: De nieuwe vormen van Holocaustvervalsingen en wat kunnen we eraan doen?
|
De herinnering aan de Holocaust is een pijler van de mondiale orde na de Tweede Wereldoorlog. Als zodanig wordt ze bevorderd door diverse internationale organisaties en educatieve programma’s. Antiliberale krachten die zich verzetten tegen dit begrip proberen met succes het institutionele systeem en de taal van de antiliberale Holocauststudies op te bouwen. Aan de hand van de voorbeelden van het Chana Szenes-standbeeld, het ghetto-monument in Boedapest en de Shoah-bunker, introduceert deze lezing drie vormen van Holocaustvervalsing: de antiliberale transformerende vervalsing, de “winstgedreven” vervalsing en de praktijk van de “performatieve contradictie”. In het Engels.
|
|
|